Okategoriserad

”Svenska fighters påverkas inte av Reebokavtalet”

Tidigare i denna månad gick UFC ut med den stora nyheten att man börjat ett exklusivt samarbete med sportmärket Reebok som kommer att sträcka sig över de närmaste sex åren. Samarbetet innebär bl.a. att alla fighters kommer att ha så kallade UFC-uniformer i samband med deras matcher. Detta har mottagits med blandade känslor av såväl fans som fighters.

Många fighters är oroliga för hur samarbetet kommer att påverka deras inkomst, då de kommer att gå miste om sponsorintäkter eftersom Reebok är det enda märket fighters kommer att kunna ha på sig i samband med galor. Svenska UFC-fighters som tillhör managementbolaget ManoManagement har dock inget att oroa sig för då samarbetet med Reebook inte kommer att påverka deras sponsorintäkter nämnvärt, enligt en av företagets ägare Tomas Ghassemi. I en intervju med Kimura.se berättar Tomas att deras fighters har sponsoravtal som sträcker sig över den tid de tillbringar i buren.

Våra svenska fighters påverkas inte så mycket, då vi aldrig varit beroende av att sponsorerna ska synas under UFC-galor. Våra fighters tar plats i sociala medier och annan media där sponsorerna syns, det är inte de 15 minuterna inne i Oktagonen som spelar störst roll.

Under en gala så vet alla att en fighter är sponsrad, men när fightern syns mellan galor så har den ju på sig saker som han eller hon trivs i. Det går inte att konkurrera med.

Den mest kända svenska UFC-fightern, Alexander Gustafsson, har under de senaste åren blivit en av MMA-märket ”Bad Boys” officiella ansikten utåt, nu kommer dock Alex inte kunna ha på sina patenterade blågula shorts under sina matcher. Detta kommer dock inte påverka Alex samarbete med Bad Boy menar Tomas.

Alexander Gustafssons sponsoravtal med ”Bad Boy” kommer inte att påverkas av det nya avtalet mellan UFC och Reebok. Gustafsson syns så pass mycket i media där han alltid har på sig deras kläder, och frågar man företagets ägare så är Alexander en perfekt ambassadör för märket.

Enligt Tomas kommer avtalet att främst påverka amerikanska fighters som endast visar upp sina sponsorer i samband med deras matcher, något som de inte kommer att kunna göra från och med juni.

De som kommer påverkas främst av avtalet är amerikaner och brasilianare, då flera fighters i Amerika och Brasilien har managers vars enda uppgift är att skaffa fram matcher åt dem. När matcherna kommer direkt från UFC och sponsringen redan är klar, kommer deras managers att behöva arbeta mer på en helhetslösning för sina fighters. Bland annat se till att de tar större plats i media, och öppnar upp fler vägar för dem.

Skälet bakom detta samarbete är enligt UFC att underlätta för organisationens fighters att få sponsorpengar och slippa behöva jaga sponsorer. UFC själva har meddelat att de inte kommer att tjäna en krona på avtalet, utan att alla intäkter från Reebok kommer att gå till deras fighters. Enligt Tomas kan motivet även vara att få bort alla oseriösa managementbolag och managers som finns på MMA-scenen.

Det här är UFC:s sätt att få bort alla halvmanagementbolag som sitter där ute och inte gör någonting för sina fighters, och de kommer påverkas starkt av detta. Förhoppningsvis kommer detta ge ett bättre ekonomiskt läge för nya fighters, så att de kan träna hårdare och stanna kvar i UFC.

UFC:s samarbete med Reebok kommer att träda i kraft från och med juni 2015.

Föregående artikel

UFC Fight Night 58: Skadelistan, CB Dollaway borta i 6 månader

Nästa artikel

Bellator inte glad över ”Rampages” flytt, hotar med rättsliga åtgärder

Skriven av

Jaser Davari

Din önskelista

My wishlist

    Din önskelista är för närvarande tom. Lägg till något och kom tillbaka igen.

Sök