Spel och casino jämförelse

Betting och gamblingsponsorernas betydelse för UFC

Georges St Pierre blodig under matchen mot Michael Bisping

I takt med att onlinespel och sportbetting ökar i Sverige är det inte konstigt att allt fler är nyfikna på att pröva lyckan. Med detta i åtanke har vi listat några av de mest betrodda svenska sportbettingsidorna om du vill ta en titt för att hitta en plattform som passar just dig. Här nedan kan du sedan läsa om vilka de drivande, monetära faktorerna är bakom UFC och få en inblick i några av de största och mest betydelsefulla samarbetena mellan MMA-jätten och bettingbolag.

Pengarna finns hos betting och sponsorer

Det är ingen hemlighet att Ultimate Fighting Championship, UFC, är starkt beroende av intäkter från sponsorer för att kunna hålla sig på topp och betala sina kontrakterade fighters. UFC, som grundades 1993, gick fort från att vara underground till mainstream, och 2012 hade marknaden växt så pass att även kvinnor fick chansen att tävla. Det skulle inte heller dröja länge förrän stora aktörer på marknaden fick upp ögonen för fenomenet. Efter flera uppköp och sammanslagningar är de nuvarande ägarna till UFC den gigantiska mediegruppen Endeavor Group. Detta är ett globalt, amerikanskt medieföretag, tillika agentur, som specialiserar sig på att representera klienter i underhållningssektorer där en av de största plattformarna är just sport.

Tidigare i år klargjordes det att UFC, via Endeavor, listades på aktiemarknaden. I samband med listningen uttalade sig företaget om anledningarna bakom detta strategiska beslut, och menade att utgifterna som spenderas på mediarättigheter fortsätter att vara några av de mest betydande intäkterna inom sportbranschen. De tillade att deras marknadskomponenter inkluderar både linjära och digitala distributörer, som förvärvar sportmediarättigheter och sänder sportinnehåll. Endeavour tryckte på att de globala rättigheterna för sportmedier förväntas uppnå en årlig tillväxt på 8 % upp till 53 miljarder dollar år 2023, och kunde konstatera att bland annat ökningen av streaming, ökad legalisering av betting och den förväntade tillväxten på kostnaderna för rättigheterna är några av de största faktorerna bakom det hela.

Förväntat tillväxt inom bettingbranschen

Även om just MMA inte är en populär bettingsport jämfört med andra amerikanska sporter – sporten genererar endast 1% av alla intäkterna i sektorn i landet – så ser man goda möjligheter till tillväxt och allt fler sponsorer lockas till marknaden. Man har noterat ett ökat intresse för MMA-betting och tack vare innovationer och nya möjligheter att nå ut till fans och publik är detta något om allt fler sponsorer kommer dra nytta av. Ett av de senaste exemplen är samarbetet med det amerikanska bettingföretaget DrafKings där man skrev under på ett paket värt hela 350 miljoner dollar, och bara själva underskriften fik DraftKings aktier att omedelbart stiga med hela 4,6 i förhandeln.

Ett annat nyligen inlett samarbete är det mellan UFC och företaget Crypto som specialiserar sig på kryptovaluta. Detta partnerskap kommer bland annat innebära att företagets logga kommer synas på både fightkits och i ringhörnorna, och så snart samarbetet inletts kunde man se Cryptos logga på fighters som Conor McGregor och Dustin Poirier. Partnerskapet förväntas träcka sig över tio år och är värt över hisnande 1,5 miljarder kronor. Dessa stora summor gör att man kan ställa sig frågan hur partnerskap som detta påverkar UFC:s fighters i slutänden. Även om sponsorintäkterna möjliggör för UFC att betala sina fighters kan de inte förvänta sig en direkt ersättning till följd av samarbetet, om de inte gör individuella affärer med Crypto i form av exempelvis varumärkesambassadörer. Detta då de bland annat inte är fackligt involverade och därför står utan ett kollektivt förhandlingsavtal.

Global tillväxt för sportbetting inom MMA

Vidare kan man se att den globala sportgamblingdustrin som består av landbaserad och interaktiv sportbetting ökade med 10 % i genomsnittlig årlig tillväxt i USA från 2017 till 2019, och nådde upp till 42 miljarder dollar i bruttovinst under 2019. Detta är en siffra som kan förväntas stiga ytterligare med en årlig tillväxt på 12 % fram till 2024 till 76 miljarder dollar. UFC arbetar även med fler än 470 ledande sportvarumärken världen över för att kunna investera i livestreaming och on demand-sportprodukter för över 45 000 sportevenemang årligen. Det finns också goda chanser för företaget att kapitalisera ytterligare på ökade inkomster från betting, särskilt då totalt 25 stater över hela USA legaliserat betting och då detta för närvarande är aktivt i 20 stater enligt American Gaming Association.

Betting och sport hat länge levt i ett lyckligt förhållande med varandra, och i takt med att åren går står det klart att fenomenet är här för att stanna, även i MMA-världen. För att få verksamheten att gå runt behöver de båda sektorerna varandra. För UFC innebär vart signerat sponsoravtal en intäkt och pengar som kan användas för att betala sina kontrakterade spelare, medan bettingbolagen tar chansen att investera i en affär som gör det möjligt för dem att nå ut till en ny, större publik. Det finns även fördelar för både fighters och MMA-fans då det i slutänden finns mer pengar i potten att betala sportutövarna, samtidigt som spelarna och åskådarna kan välja bland ett bredare och mer tekniskt avancerat bettingutbud.

Föregående artikel

Daniel Cormier: Conor McGregors tweet om Khabibs far var horribelt

Nästa artikel

Sadibou Sy möter Gleison Tibau i PFL den 13 augusti

Skriven av

kimura

Relaterade Artiklar

Din önskelista

My wishlist

    Din önskelista är för närvarande tom. Lägg till något och kom tillbaka igen.

Sök