UFC 236 var den första PPV-gala i organisationens historia som exklusivt såldes via mediejätten ESPNs egna plattform. Med facit i hand stod galan för en av de sämsta försäljningssiffrorna under de senaste femton åren. Då det i nuläget inte finns tillräckligt många galor att jämföra med i den nya eran är det för tidigt att säga huruvida de dåliga siffrorna endast beror på ESPN-dealen eller inte. Till exempel avslutades galan med två matcher om interim bältet och galan hade inga officiella titelmatcher. Det är dock inte ett orimligt antagande att den nya dealen spelade en stor roll.
Kritiseras av Brendan Schaub
En av UFCs före detta tungviktare, Brendan Schaub, har tidigare uttalat sig kritiskt om den nya ESPN-dealen och i hans podcast Below the Belt fördjupade han sig ytterligare i ämnet. UFC siktade länge på en titelmatch i tungvikt mellan Brock Lesner (5-3-0 1NC) och divisionens mästare Daniel Cormier (22-1-0 1NC), bland annat marknadsförde man matchen i buren efter DCs överkörning av Derrick Lewis (21-7-0 1NC). Efter den nya dealen kunde man inte längre få ihop matchen, enligt rykten på grund av att UFC inte kunde tillmötesgå Lesners krav.
We heard Brock Lesnar turned down the deal. Conor… we haven’t heard anything from him. The UFC is content just being in cruise control because they have this reliable nut from ESPN. They’re set there, so they’re not willing to be bend over backwards to get a guy like Brock Lesnar anymore. They don’t need it. They don’t have to give Conor McGregor half the company to come back.
”The fighters are so fucked”
Schaub menar att UFC inte längre är pressade att ständigt jaga höga tittarsiffror, då de får en konstant inkomst via ESPN. En konskvens av samarbetet med mediejätten blir att utövarnas förhandlingsposition gentemot organisationen försämras avsevärt.
Everyone wins, but the fighters are so fucked because it’s such a limited viewership now. So your sponsors are less — if you even had any. Your notoriety, your fame, your social media following, your YouTube channel to sell merch… The day and age of a superstar in the UFC is gone, gone. It’s so gone.
Den tidigare tungviktaren menar också att det under den senaste perioden skett en förändring i UFCs sätt att marknadsföra, istället för fighters får vi allt oftare se Dana White i dessa sammanhang.
Notice the direction of the marketing now on ESPN. Who do you see now? Dana White. This is the face that you recognize. Because you won’t recognize the fighters, but you recognize Dana White. So his ego and his popularity goes up. That’s the face [of the company] now. That’s not good. All the promos are Dana. It’s all him. That’s insane, man.