Det stämmer! Kimura.se fyller hela 10 år. Ja må Kimura leva, hipp hipp hurra!!! Det hinner hända mycket under 10 års tid, många minnen skapas tillsammans med många medarbetare. Därav har vi bestämt oss att vi ska fira detta jubileum med en artikelserie där utvalda individer som arbetat med Kimura ska få dela med sig av sin story. Först ut är jag själv, Kaveh Sabeghi, som är en av grundarna till sidan.
Tio år har passerat sedan idén MMA-sida blev en verklighet. Passionen till sporten var den stora drivkraften. Då både jag och Jaser Davari hade jobbat med Fightplay.tv hade vi redan erfarit känslan att få arbeta med MMA och kampsport. Utöver att vi älskade miljön och atmosfären såg vi ett sätt att kunna nyttja våra intressen på ett proffesionellt sätt.
Vi bestämde oss för att skapa en egen nyhetssida med fokus på video. Planerna var stora och vi var extremt taggade. Men maskineriet saknade en teknisk kunnig person, en som hade erfarenhet av att jobba med hemsidor. Efter några vändor fick vi till slut med oss Behrang Ehteshamy som i sin tur drog med sig en skarp utvecklare. En som skulle bygga första upplagan av Kimura.se.
Vi hade klart för oss vilken typ av kampsportsida vi skulle bli, hur arbetet skulle se ut och hur sidans upplägg skulle vara. Men det vi fortfarande saknade var ett namn. Efter många dåliga förslag så kläcktes plötsligt namnet Kimura ut ur Behrang. Ett namn som vi andra direkt förstod att, det är vad sidan ska heta. Då domännamnet var upptaget av en fotograf vars efternamn var Kimura var vi tvungna att köpa domännamnet från honom. Men det var lättare sagt än gjort, han ville helt enkelt inte sälja.
Jag minns att jag hade timmar av samtal med den mannen om hans skådespelarkarriär, känslor han har till sidan, vad han kommer sakna mm. Mitt fokus var hela tiden att få han att vilja sälja sidan till oss utan att vi ska behöva gå upp i pris för mycket. Till slut fick jag höra ordet jag hela tiden jagat, ”Ok, jag säljer sidan”. Men han hade krav, förutom summan på 12.000kr som vi skulle betala var vi också tvungna att åka till Borlänge och träffa honom för att få köpa sidan. Vem som helst skulle inte få köpa den.
Affären var klar, sidan var klar att lansera och vi var redo att sätta oss ned och skriva de första artiklarna på Kimura. Artiklar om att DMX ska gå en MMA match och en massa andra artiklar pumpades ut på en galler-designad Kimura med en logga väldigt lik dåvarande UFC loggan.
Vår huvudstrategi var däremot mer än bara artiklar, det var videos och vi skulle börja starkt. Vi hade kommit överens med Diego Gonzalez om att vi skulle filma han varje dag i 30 dagar inför hans viktiga match på Superior Challenge. Det var tuffa 30 dagar för Diego och det var väldigt tuffa dagar för Jaser och Behrang som insåg hur mycket jobb det var att filma och klippa dagligen, med icke digitaliserade kameror och långsamma datorer.
På Superior Challenge hade vi en tävling där vi hade utlovat 10.000 kr till den fighter som vinner sin match på en Kimura. Då vi inte hade några pengar på företagskontot blev det hela väldigt spännande för oss. ”Hoppas ingen vinner på Kimura” upprepade vi flera gånger för oss själva och som tur var, vann ingen på kimura men vi fick den PR vi var ute efter.
Den första månaden slutade väldigt bra för oss. Diego vann sin match, alla som var på Superior Challenge lärde känna Kimura och vi ansågs direkt som seriösa spelare inom Svensk MMA. Sagan om Kimura.se hade startat på riktigt och vid skrivandets stund har 10 år passerat fyllt med minnen för livet.
This is MMA är ett av de första stora omtalade produktionerna som vi skapade för Superior Challenge