Uppvisningsmatchen mellan de två tungviktslegendarerna Mike Tyson och Roy Jones Jr. rapporteras ha sålt upp till 1.2 miljoner Pay-Per-Views. Resultatet gör galan till en av de mer framgångsrika inom boxningen de senaste åren.
Tyson vs. Jones levererar i PPVs
Av de nyligen rapporterade Pay-Per-View siffrorna att döma, fanns det ett stort intresse bland folk att se två män i medelåldern gå åtta ronder mot varandra i en boxningsring. Nu var det dock inte gemene 50-åring som gavs ett par boxningshandskar och knuffades ut i ringen i Staple Center, utan två tidigare tungviktsmästare och legendarer i ”Iron” Mike Tyson (50-6, 44 KOs) och Roy Jones Jr. (66-9, 47 KOs) som möttes i en uppvisningsmatch.
Galan gick av stapeln den gångna helgen, och hade som co-main match en kamp mellan Youtubestjärnan Jake Paul (2-0, 2 KOs) och den forne NBA-spelaren Nate Robinson (0-1-0), en match som om inget annat var fascinerande. Utöver de fighter som tog plats i Los Angeles den lördagsnatten, bjöds det även på musikalisk underhållning från bland andra hip-hop ikonen Calvin ”Snoop Dogg” Cordozar Broadus Jr.
En föreställning
Tyson vs. Jones, Youtube vs. NBA, Snoop Dogg. Allt detta tycks ha kulminerat till en värdig föreställning i folks ögon, då de PPVs som såldes inför galan rapporteras ha varit upp mot 1.2 miljoner i antalet. Tyson och Jones sägs ha tjänat 10 respektive 3 miljoner dollar vardera, en god timlön för 16 minuter av boxning.
1.2 miljoner PPVs anses i boxningscirklar vara ett mycket gott resultat, och överskrider bland annat det antalet PPVs som såldes inför titelmatchen mellan Tyson ”The Gypsy King” Fury (30-0-1, 21 KOs) Deontay ”The Bronze Bomber” Wilder (42-1-1, 41 KOs) vars siffra rapporteras vara runt 850,000.
Wilder-Fury 2 did not do 1M. It did around 850ish. https://t.co/QsXadPZNCU
— Dan Rafael (@DanRafael1) December 2, 2020
Wilder-Fury 2 did not do 1M. It did around 850ish.
1,200,000 PPVs
Rapporteringen kring Pay-Per-View försäljningen kommer från kampsportsjournalisten Dan Rafael på Twitter.
I was told today by sources well over 1 million in the U.S. — probably in the 1.2 neighborhood, which would include traditional linear PPV, the @FiteTV digital app and DirecTV/Dish Network. A shockingly high number that will make the biggest selling #boxing PPV in quite awhile. https://t.co/T6HPqHNl32
— Dan Rafael (@DanRafael1) December 2, 2020
I was told today by sources well over 1 million in the U.S. — probably in the 1.2 neighborhood, which would include traditional linear PPV, the FiteTV digital app and DirecTV/Dish Network. A shockingly high number that will make the biggest selling boxing PPV in quite awhile.
Rafael fortsätter med att resonera kring varför siffran blev så hög, och lägger bland annat fram nostalgi, den rådande pandemin, helgdagar samt det relativt låga priset som anledningar till hur 1.2 miljoner PPVs såldes inför en uppvisningsmatch mellan Tyson och Jones.
I believe the number was so huge because it was a perfect storm. Massive nostalgia during the pandemic. The pandemic kept a lot of people at home over Thanksgiving weekend. The price was $50 not the absurd $80ish for other #boxing events. Curiosity factor about Tyson.
— Dan Rafael (@DanRafael1) December 2, 2020
I believe the number was so huge because it was a perfect storm. Massive nostalgia during the pandemic. The pandemic kept a lot of people at home over Thanksgiving weekend. The price was $50 not the absurd $80ish for other boxing events. Curiosity factor about Tyson.
Oavsett vad som ligger bakom att legendarmötet flimrade fram på över en miljon TV-apparater under den gångna lördagsnatten, så tycks receptet för en lyckad boxningsgala ha hittats i Mike Tysons 20 år gamla gymbag.