Okategoriserad

Netflix kan börja sända UFC-galor

Sedan 2011 har UFC haft ett partnerskap med det amerikanska tv-bolaget FOX som inneburit att en del av UFCs galor varje år visas på FOXs tv-kanaler. Partnerskapet som varat i 7 år kommer efter detta året att gå ut och det är i nuläget okänt vem som kommer ta över FOXs position. Det verkar dock inte som att FOX kommer att förnya kontraktet då man endast erbjudit 200 miljoner dollar för rättigheterna vilket inte ens motsvarar halva den summa UFC hoppats på, nämligen 450 miljoner dollar.

Några som potentiellt kan ta över rollen är streamingtjänster som Netflix och Amazon som på senare tiden har växt något enormt. Amazon utannonserade till exempel nyligen att de kommer att erbjuda möjligheten att köpa UFCs Pay Per Views och de har även tidigare delat streamingrättigheterna för ett annat amerikanskt sport event, “Thursday Night Football”. Enligt VD:n för “Fosina Marketing Group”, Jim Fosina, så är den här typen av rättigheter någonting som kommer att gagna streaming giganterna.

High-quality live events draw huge audience potential. Take a look at the big winners in the most recent Olympics. Brands that were adjacent to these live streaming events were the big winners. Streaming vendors are chomping at the bit to get access, preferably exclusive, to hot live events to generate an audience and build strong advertising opportunities. It strikes a blow to traditional TV by grabbing one of the most attractive programming components available in the market today. Broadcasters are paying big bucks for access to this content. Advertisers will pay for audience engagement. Live content supplements already rich programming and will eventually be a big winner for the streaming services.

Någonting som gör att detta är en möjlighet är den budget som många av streamingbolagen jobbar med, exempelvis har Netflix en planerad budget på 8 miljarder dollar för 2018. Enligt John Nash på amerikanska Sports Blog Nation kommer streamingtjänsterna troligtvis inte nå en lika bred publik som de traditionella tv-bolagen men att det inte kommer vara UFCs huvudfokus.

As far as reaching the widest audience possible, traditional television is still the best means of doing so. But I think the UFC is worried less about reaching as big an audience as possible as it is making as much money as it can off its next TV deal. By most accounts, none of the networks have come close to offering what the UFC is asking for. Fox supposedly went up to $200 million a year, less than half of the $450 million Zuffa was reportedly asking for (although I suspect they’d be happy to settle for anything around $300 million), and none of the other channels have made any big moves. There definitely hasn’t been a bidding war yet. Where there’s more interest seems to be in the streaming companies that are probably willing to take it on as a loss leader just to get into live sports.

FOX har fortfarande resten av 2018 kvar i sitt partnerskap med UFC och ingen av streamingbolagen har ännu gett något bud för rättigheterna till UFCs tv-sändningar.

Föregående artikel

UFC-kommentatorn: Nate Diaz drar tittarsiffror utan Conor McGregor

Nästa artikel

Max Holloway vill möta Khabib Nurmagomedov

Skriven av

Jonathan Damm

Din önskelista

My wishlist

    Din önskelista är för närvarande tom. Lägg till något och kom tillbaka igen.

Sök