Nico Musoke: Rörlighetsträning?

Shoo!

Vad händer? Hoppas ni njuter av sommaren. Har en vädjan till er läsare. Vad har ni för tankar eller tips när det kommer till rörlighetsträning? Att stretcha kall eller varm, innan eller efter ett pass och då statiskt, dynamiskt eller enligt PNF? Drillar och övningar? Yoga? Skita i och bara köra? Vad har ni för erfarenheter? Dela gärna! Jag vet att jag har orörd potential just för att rörligheten i vissa lägen är begränsad. Det får liksom inte vara så och ändring ska det bli!

Vill gratta min grappling coach Max Philipsson som numer är ett svartbälte i BJJ! Han är unik i det sätt han närmar sig bjj, grappling och fighting överlag. Driven som få och verkligen villig att göra det som krävs för en ständig utveckling. Han har ett otroligt öga för detaljer men gör det inte så han släpper fokus från den större helheten- en fin balansgång som långt ifrån alla klarar! Grattis Max!

Jag fick också lila bälte i bjj. Väldigt glad och väldigt inspirerad att fortsätta lära mig. Men shit vad jag blev piskad i samband med graderingen :) Öm i flera dagar och har fortfarande blåmärken som svartnat och sitter kvar, snart 3 veckor efter. Vår egen brasse Fernando Neto var på besök hos oss och höll då i mycket av träningen. Mycket rull både med och utan gi och grymma tekniker och detaljer som jag ska finslipa. Thank you, Irmão!

Hängt mycket med familj och vänner vid sidan om träningen. Ovan ett litet collage med bilder från Alfons-land med min flickväns systerdotter. Hon är bara för söt och helt förtrollad av ”Ayos”.

Ha det bra!

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Blogg och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.
  • Johan

    Alltid roligt att läsa din blogg, skulle även vara roligt med tätate inlägg, men den som väntar på något gott.. ;)

    Härliga bilder!

  • Denis koutcherovsky

    Ashtanga yoga min vän!
    Ingenting har fått mig att inse hur orörlig och obalnserad man är som yogan.. Till en början är det plågsamt:-) Men om man hänger i så dröjer det inte länge tills man börja känna sig ett med sitt kropp.. Det mentala/själsliga är målet, rörligheten är ett bonus :)
    Denis

  • Henri

    Om du vill öka din rörlighet så är, enligt mig, statisk stretch det bästa. Helst då med ”förspänning” innan ,dvs att du spänner muskeln du ska stretcha, hårt i ca 5-10sekunder, slappnar av några sekunder och sedan stretchar ut till ytterläge i ca 20-30 sekunder. Upprepa sedan processen två ggr till igen fast ifrån det nya ytterläget. Prioritera de områden du behöver bli vigare i med att stretcha dom enligt ovan ca 3-5ggr/vecka. De muskelgrupper du redan är vig i och bara underhåller rörligheten räcker med att tänja statiskt, utan att förspänna innan, ca 1x30sekunder 1-2ggr/v
    Den här typen av stretching gör dig vig snabbt men det är viktigt att välja övningar som är skonsamma mot senor och ligament pga skaderisken.

    Dynamisk stretching är också bra eftersom MMA är en dynamisk sport ;). Lägg in olika drillar/övningar som tar på de områden/rörelser du behöver bli rörligare i som en del av uppvärmningen.

    Dock anser jag att statisk stretch är viktigare eftersom det är lätt att kompensera med muskelstyrka när man gör vissa dynamiska stretchövningar och därför inte känner av imbalanser och rörlighetsbegränsningar lika bra som när man tänjer långsamt.

    Stretcha alltid statiskt efter träning och dynamiskt innan.

    Lycka till! :)

  • Henri

    Såg att det var lite grötigt skrivet men jag finns ju på FB om det är något ;)

  • kebab

    stretching är värdelöst, om du vill bli rörligare måste du träna att röra dig dit, muskeln som ska bli rörligare ska självmant dra sig till det utökade rörlighetsläget, andra muskler ska inte dra muskeln dit. Muskeln är inget gummiband.

  • Nico

    Tack för era svar grabbar! Verkligen intressant att höra och det gläder mig att ni kommer med utförliga svar.

    @Denis. Har försökt och verkligen gett det en chans men utan att liksom ta mig förbi den första tröskeln så att det blir något behagligt med yoga:) Fatta hur fucked man är då;)Men ska ge mig på det på nytt. Mycket som ändå blir bättre.

    @Henri. Tack, kör lite så som du beskriver sedan ett tag tillbaka. Bara det att dom statiska stretcherna lätt blir för intensiva för mig i dom områden jag har problem.

    @kebab. Tack. Likt svaret om yoga men frågan blir väl bara hur?:)

    @Johan. Tack!:)

  • LW

    Grattis till lila! Och kul att se dig i bilder utanför träningen!

  • Nico

    Tack!:)

  • J

    Tycker intuflow är bra för rörlighet. Hoppas det kan vara till nytta.

    http://www.youtube.com/watch?v=xcjwEFjpNj0&playnext=1&list=PL29B759E1F2EB6617&feature=results_video

  • http://startaidea.info/blogs/viewstory/612321 dresses tumblr

    the answer to the question how is your childcare situation working for you?\” is that it isn\’t! we hired a young woman in college to take care of our twin three year olds so my husband and I can work more hours which we have to do owing to our financial situation which is pretty dire and keeps us awake at night. anyway she didn\’t show half the time. on to a local grandmotherly type. she had to quit when her health began to fail and she needed medical insurance. next the local daycare center. horrible, I won\’t go into it.

Fler :

3

Nico Musokes blogg: Nytt år och god fortsättning.

Shoo! Hoppas ni alla fått en strålande start på det nya året! För min del startade det rätt skönt med att ta körkort på årets andra dag. Inte tagit tag i det förrän nu och det känns riktigt skönt att ha det gjort. Vi glömmer att jag nästan

7

Nico Musokes blogg: Alliance!

Shoo! Mycket har hänt och många mil har flugits. Är just nu på Alliance med många av grabbarna från klubben. En perfekt resa som del av mina förberedelser inför nästa match på Vision i Stockholm 1/12! Ska inte ens börja berätta hur taggad jag är. Hoppas att många

15

Nico Musoke: På väg!

Shoo!

Vill börja med att tacka ALLA för det otroliga stödet. Det värmer. Påbörjat resan till Vegas