20 June, 2024
Spel och casino jämförelse

Så skapar du bredd i din träningsrutin

Av

kimura

22/04/2021

Inom MMA- och UFC-kretsar är han något av en legend. Vi talar givetvis om irländaren Conor McGregor som anses vara en av de största atleterna inom Ultimate Fighting Championship, och som varit såväl mästare inom fjädervikt som lättvikt. Det senare gjorde McGregor till något av en pionjär inom sporten då han var den första inom UFC-världen att inneha mästartitel i två viktklasser på samma gång. Oavsett om du tränar UFC och MMA på proffs- eller amatörnivå kan det stundtals vara av intresse att titta på vad experterna gör för att nå framgång. McGregor har gett uttryck för att strävar efter att utvecklas kontinuerligt gällande sina träningsrutiner och att han, i den mån det är möjligt, försöker inkorporera övningar från en rad olika discipliner. ”Jag vill vara expert på många olika saker”, sa han för ett par år sedan.

En hel del experter inom området påstår att en kan förbättra sin styrka genom att vässa sin mekanik med sträckor och rörelser som hör till andra typer av sport och aktiviteter. McGregor sägs bland annat ha en specifik träningsrutin anpassad för hemmet inspirerad av specialisten Ido Portal. Träningen sägs utgå från hans egen kroppsvikt och innehåller element från den brasilianska sporten Capoeira, och rörelser från cirkus, dans, yoga och så vidare. Enligt McGregor kan hemligheten bakom hans framgångar som en bättre fighter för UFC tillskrivas en okonventionell träning som kan te sig exotisk och konstig. I den här artikeln tänkte vi spinna vidare på McGregors tankar och tipsa om hur du skapar bredd i din träningsrutin som MMA-utövare.

Den mentala biten 

En framgångsrik MMA-utövare kan jämföras med en framgångsrik pokerspelare eftersom båda måste tillämpa grunderna för en väl uttänkt strategi för att vinna. I såväl poker- som MMA-världen omfattar sådana begrepp ett aggressivt angreppssätt och förmågan att dra nytta av sina motståndares misstag för att dra egna fördelar. Den mentala biten är därför minst lika viktig i din träningsrutin som den fysiska. Lägg ner tid på att läsa litteratur om fysisk uthållighet, mental styrka och grundläggande mänsklig psykologi. På så vis får du verktyg och värdefull information för att utvecklas och hantera förluster på rätt sätt. Titta gärna på klipp på proffsen om och om igen och analysera deras rörelser och strategier. Försök sedan att omsätta dessa kunskaper i din egen träning.

Jobba på konditionen 

För en utomstående kan en UFC-rond te sig osedvanligt kort i förhållande till andra sporter. Enligt tradition är en rond fem minuter lång med en vilo- eller taktikperiod om en minut mellan varje rond och titelmatcherna är i regel fem ronder. Faktum är dock att en rond kan vara extremt intensiv och krävande för utövaren och en god kondition är därmed A och O. I detta avseende rekommenderar vi för bredd att du testar på högintensiv intervallträning (HIIT). För den som är obekant med begreppet är HIIT en kortvarig men högintensiv träningsform som visat sig vara minst lika effektiv som ett långvarigt pass. Utövaren tar ut sig och når absolut prestanda under några sekunder och upprepar sedan detta i intervaller. Resultatet är bland annat förbättrad kondition, fettförbränning och muskelstyrka. Dessutom är det så mycket lättade att planera in kortare träningspass, då även 20–30 minuter kan göra susen.

Tennis för fotarbete

Många fokuserar på armstyrka och kondition när det gäller tennis. I själva verket är dock tennis en sport som kräver minst lika mycket strategiskt fotarbete och kvickhet för att lyckas. För att slå bollen med rätt styrka, från rätt ställe och i exakt rätt tid krävs att du positionerar dig rätt och för det krävs fotarbete. Inom sporten fokuserar man därför minst lika mycket på snabba fötter som starka armar. Tennisspelare tränar regelbundet på fotarbete genom intervallträning, spänstträning och övningar som involverar balansplatta. Målet är att öva spänst för att kunna hoppa högt och explosivt, att göra mer stillasittande övningar som ger starka fotleder och att stärka sidomusklerna i foten. Något som kommer även UFC- och MMA-utövaren väl till pass i Octagon för en svettig UFC-match.

Nu har vi ett nyare och bättre system för kommentarer. Skapa ett nytt konto, precis som tidigare, och dela dina tankar!

Populära Ämnen

Skribentens kontakt

Senaste nyheterna

Här kan du söka!

Sök