Söndagskrönikan: Mer än ett luftslott

UFC-Performance-Institute

I sydvästra Las Vegas, bara drygt femton minuters bilfärd från alla stora hotell och kasinon på ”The Strip”, har UFC byggt ett enormt campus som ska fungera som organisationens högkvarter. Där finns kontorsbyggnader, restaurang och sist men inte minst, UFC Performance Institute. Den hypermoderna anläggningen invigdes officiellt i slutet av maj, och under veckorna sedan dess har media visats runt i centret. Avsedd för atleterna, erbjuder anläggningen en rad tjänster för att maximera fighters prestanda, med alltifrån rehabcenter till förstklassiga verktyg för träning och kosthållning. Även om allt som glimmar inte är guld, är det svårt att inte se hela detta projekt som djupt ambitiöst och framåtsträvande, i mer än ett avseende.

Redan 2014 nämnde Dana White att UFC hade köpt en stor bit mark i Las Vegas, där företaget tänkte samla kontor och dessutom bygga en stor träningsanläggning åt fighters. I år annonserades detaljplanerna för UFC Performance Institute, och företaget beskrev centret som den bästa investeringen som gjorts. Anläggningen ska, förutom att fylla ett praktiskt syfte, också tänkas påminna alla anställda att bolaget handlar om atleterna i första hand. Alla fighters med kontrakt hos UFC får utnyttja samtliga delar av anläggningen kostnadsfritt, inklusive konsultering av den heltidsanställda personalen som jobbar på centret.

Utspritt på två våningar och nära 3 000 kvadratmeter, finns en rad maskiner och tjänster tillgodo. På bottenvåningen finns ett stort rehabcenter med en kryokammare, laserterapibädd, samt varmpool, kallpool och en sista bassäng utrustad med ett löpband och videokameror. Vidare finns en sal för fysioterapi i anslutning till ett välutrustat gym och en hypoxi-kammare, där höghöjdsträning kan simuleras genom att syrehalten manipuleras i det tätförslutna rummet. På ovanvåningen finns stora ytor för specialiserad kampsportsträning, med mattor, säckar, boxningsring och en oktogon i full storlek. Kopplat till den sistnämnda finns ett antal videokameror för analys av sparringronderna, och intill finns ett stort mediarum för presskonferenser och presentationer.

Allt detta uppges ha kostat 14 miljoner dollar att bygga. Lägg därtill lönekostnader för anläggningsteamet med bland annat styrketränare, fysioterapeut och kostrådgivare, allesammans ledda av före detta fightern – numera Vice President of Athlete Development – Forrest Griffin. Det är mycket pengar som UFC har plöjt ned i detta projekt. Med tanke på att denna investering inte tydligt lär ge någon direkt ekonomisk avkastning på kort sikt, kan man därför lätt dra slutsatsen att det är ett schysst, närmast välgörenhetsartat drag från UFC:s sida gentemot deras fighters.

Långt ifrån alla håller dock med om att detta skulle ha varit den bästa investeringen som kunde gjorts för atleternas skull. Till exempel har anläggningens tillgänglighet ifrågasatts. Med läget i Las Vegas kan rese- och boendekostnaderna för fighters från Europa eller Sydamerika lätt överstiga de finansiella fördelarna med att förlägga ett träningsläger där. Griffin har sagt att de försöker hitta samarbeten med hotell- och transportbolag i staden, vilket då skulle kunna förbättra situationen något. Givetvis är lokaliseringen utmärkt inför galor i Las Vegas, men då kan det också vara särskilt värt att fundera på hur prioriteringarna för resursfördelningen ser ut. Situationen skulle bli mycket intressant om det kommer många fighters med sina team inför en stor gala, kanske däribland inbördes motståndare. Vem eller vad reglerar tillgången till utrustning, personal och så vidare? Möjligen kan ett enkelt bokningssystem fixa detta, men även dessa mest enkla problemfrågeställningar blir spännande om de ställs på sin spets.

För behandling och rehabilitering av skador är det nog oftast lättare att motivera en resa till ”Sin City” och UFC Performance Institute. Med den designerade personalgruppen som har hand om fysioterapi och rehabilitering till tjänst, kan fighters få högklassiga hälsotjänster gratis. Eftersom mycket av utrustningen på anläggningen är kopplad till datainsamling för analys och uppföljning, har en viss oro väckts kring hanteringen och eventuell delning av den informationen. Vilka får tillgång till journaler och information? Kan den spridas till obehöriga? Självklart ska endast fightern och tränarteamet i fråga komma åt datan, men vad händer om en fighter byter team? Frågor kring rättigheter till information om atleterna som klubbar har, kommer nog väckas på allvar i takt med att träningen blir allt mer vetenskapligt präglad och datadriven. Det här är alltså inte bara en intressant fråga i koppling till UFC Performance Institute, men här blir den särsilt aktuell i och med de högteknologiska hjälpmedlen som finns att tillgå där.

Det finns ännu fler kritiska argument till UFC:s stora byggprojekt, men i vilket fall som helst är det rimligt att tänka sig att det totalt sett är något som gynnar sporten. Det är inget snack om saken att UFC är branschledande i sina försök att utveckla och sprida sporten, trots kritik som med rätta kan delas ut mot bolaget i många andra frågor. Nu har företaget tydligt gjort en direkt investering i sina fighters. En investering som förhoppningsvis kan förmå dem att träna smartare, rehabilitera sig bättre och möjliggöra för lärande av metoder och upplägg i syfte att förbättra insatserna i buren. Det återstår visserligen att se vilka som kommer dit och hur anläggningen faktiskt kommer användas i sin helhet. Oavsett vad finns det skäl att anta att de som tar sig dit inser att det är mer än ett luftslott som byggts ute i Las Vegas.

Registrera dig på Unibet och få 200% och 50 free spins
Det här inlägget postades i Kimura rekommenderar, Krönika, Nyheter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.
  • sirors

    Felix, tror du UFC plöjt ner 14 miljoner USD och inte tänkt på hur bokningen ska ske?

    • Felix

      Nej, det tror jag nog att dom har uttänkt! Det är en väldigt enkel fråga, men en sådan som inte jag har hört ställas av journalister som är på besök. Grejen är att den också kan ställas på sin spets i vissa situationer då det råder konkurrens, t.ex. mellan fighters som ska möta varandra på samma gala… Det har också pratats om att NFL- såväl som NBA-lag kan komma att använda och hyra anläggningen, hur sker avvägningen då från UFC:s sida? Kommer de alltid prioritera sina egna atleter? Förhoppningsvis är väl svaret att de förstås har ett helt neutralt bokningssystem som förstås prioriterar UFC:s fighters högst, och att hackordningen dem sinsemellan är objektivt balanserad. Men så är det alltid i någon mening när man har en begränsad resurs: den tenderar att inte alltid bli jämnt fördelad om en konkurrenssituation råder.

      Går man in på anläggningens kontakt/bokningssida får man utöver att fylla i kontaktuppgifter också välja datum och syfte för vistelsen. Den sistnämnda har fyra program: ”Fight Camp”, ”Post-Fight”, ”Out of Competition” och ”Rehabilitation”. Förmodligen har väl dom olika riktlinjer och resursfördelning för de olika programmen, även om de säkert också lämnar utrymme för att skräddarsys. Jag är i vilket fall som helst intresserad av den här frågan, som som sagt kan tyckas simpel och dum, men ändå kan innebära mycket beroende på vad svaret är!

      Tack för kommentar!
      /Felix

  • Batman

    Jag är tveksam till om detta var den bästa investeringen som UFC kan göra med sina pengar. Ser ingen större nytta för de flesta fighters och inte heller för de anställda som jobbar i bolaget.

    • Felix

      Ok! Jag är nog med på vad du säger i att de flesta fighters inte kommer använda anläggningen särskilt mycket, eller alls, även om det är spekulationer från min sida. Hur anser du att de borde ha spenderat en likvärdig summa pengar för att utveckla sporten ur ett perspektiv på atleterna? Jag tycker det är en svår fråga som jag inte riktigt har ett bra svar på i alla fall, men det är kanske därför jag inte jobbar för UFC också…

      /Felix

      • Batman

        Jag hade sannolikt gjort en 3 års satsning som innehöll ett antal delar:
        A. Mer pengar till fighters i någon form, antingen kollektiv ökning för alla eller någon slags prestationsbaserad betalning.
        B. Mer promotion av UFC för att bygga varumärket.
        C. Mer pengar för de anställda i bolaget och/eller något fler anställda för att locka de skarpaste hjärnorna till bolaget och skapa ett bra och stimulerande arbetsklimat.

Fler Kimura rekommenderar:

5

Söndagskrönikan: Slåss som en kvinna

Veckans söndagskrönika handlar dels om svårigheterna att som tjej slå sig fram i fightbusiness, men även om ljuspunkter i form av de möjligheter som kvinnliga fighters ges i mma:n

7

Söndagskrönikan: Aloha to the Max

Veckans söndagskrönika handlar om hur ett gäng fightande hawaiianer, med fjäderviktsmästaren Max Holloway i fronten, ivrigt försöker att locka UFC ända ut till ögruppen i Stilla Havet

5

Söndagskrönikan: All pr är bra pr

Veckans söndagskrönika handlar om fighters mediaexponering, och diskuterar den egna marknadsföringens inverkan på arbetet som promotions och atleter förväntas göra