Under den gångna helgen arrangerade OKTAGON MMA en gala på Stadion Eden i Tjeckien inför 28 000 åskådare. Ett land med något färre invånare än Sveriges. Varför kan svensk MMA inte locka lika många fans till inhemska event?
Svensk MMA har alla förutsättningar att växa och bli större
Undertecknad har rest land och rike runt under de senaste veckorna och tagit del av högklassig thaiboxning och MMA på nära håll. Muay Thai For Life i Göteborg, Fight Club Rush 20 i Västerås och Battle of Botnia 10 i Luleå. Matcherna är noga utvalda, produktionen är professionell och lokalerna är imponerande. Nivån på svenska fajters är det heller inget fel på. Tvärtom. Särskilt inte i jämförelse med andra europeiska länder. Trots nämnda faktorer får organisationerna sällan mer än ett par tusen besökare att ta sig till eventen. Vad kan kampsportsscenen göra för att få till en förändring?
Under den föregående veckan lyfte MMA-profilen och kommentatorn CM Andersson just den här frågan via sitt Instagram-konto. Bland annat frågar sig kommentatorsesset varför AIK fotboll kan locka tiotusentals besökare vecka efter vecka, medan MMA står och harvar med betydligt lägre siffror när det kommer till åskådare. Är det fler superstjärnor som krävs? Behövs det större plattformar inom traditionell media?
Självklart är det en komplex fråga med många möjliga svar och potentiella åtgärder som kräva för att få till en förändring. Förbundet, organisationer och media har alla en viktig roll när det kommer till att förverkliga drömmen om att göra MMA till en sport för gemene svensk. Ett genomsnittligt kampsportsfan är dock inte särskilt intresserad av förbundets senaste pressutskick eller diverse konflikter mellan organisationer. Fajters står i fokus och så kommer det förbli.
Dags att sätta professionalitet i begreppet proffsfajter
Den svenska proffsscenen inom MMA har förändrats mycket under de senaste åren. Det finns fler organisationer att fajtas i och gott om plattformar att nå ut på. Du kan arbeta mot en internationell publik genom att synas på exempelvis UFC Fight Pass eller fajtas inför hela Sverige på Aftonbladet TV. Sociala medier är mer utspritt än någonsin tidigare och även där finns det ett brett utbud sett till plattformar.
Vi har också fler proffsfajters än någonsin tidigare. Många tar steget över till proffsscenen i ett tidigare skede än förut och intresset för att fajtas som amatör i exempelvis SM, EM och VM verkar vara rekordlågt.
Att vara en professionell utövare innebär ett något annorlunda regelverk och att man får ta betalt för sina insatser inne i buren. För vissa fajters slutar skillnaden mellan amatörlivet och proffslivet där. Undertecknad ser det dock på ett annat sätt.
Den individuella fajtern måste locka fans till arenorna
Det är få som kan försörja sig på MMA i Sverige 2024. Det är också väldigt få som behandlar sitt utövande som ett arbete eller en karriär. För att en heltidsförsörjning ska bli verklighet behöver attityden kring att vara en proffsfajter förändras. Underhållningsnivån inne i buren är det absolut inget fel på. Svenska fajters är tekniskt skickliga och avslutningsprocenten för svenska proffs är hög. Proffsfajter är man dock mer än tre gånger fem minuter, två gånger om året. Fans och pengar kommer, dessvärre, som en konsekvens av ditt agerande utanför buren.
Under föregående veckor har jag lyssnat på ett trettiotal intervjuer inne i ringen/buren efter respektive matchers slut. Allt som oftast får vinnande fajters frågan ’Vad väntar härnäst?’ och allt som oftast kommer svaret ’Jag ska ta sommarlov nu’. Absolut kan man ta sommarlov och vara ledig. Här missar dock många fajters ett tillfälle att synas och marknadsföra sina karriärer. I din yrkesroll som proffsfajter bör du ha någonting att säga efter matchens slut. Det behöver inte vara någonting provokativt eller hatiskt. Oavsett fajters personlighet och attityd finns det utrymme för att marknadsföra sig själva. Ett namn på en motståndare man vill möta härnäst räcker i många fall. Någonting som får fansen investerade i den individuella fajtern. Någonting som skapar intresse och nyfikenhet för vad som väntar härnäst i utövarens karriär.
Till skillnad från AIK kan man inte förlita sig på fansens kärlek till en fotbollsklubb. Det är den individuella fajtern som måsta locka publik till arenan. För att kunna lyckas med det behöver man dra nytta av sin tid i rampljuset efter fajtens slut, samt arbeta aktivt med sitt varumärke på sociala medier.
Det är god tid att acceptera verkligheten vi lever i 2024
Ovanstående stycke kan vara provocerande för vissa fajters att läsa. Många utövare anser att det är tillräckligt att bara visa upp sina färdigheter inne i buren, med argumentet att det bör vara tillräckligt att demonstrera sina talanger där. I en perfekt värld låter det det som en bra strategi. Världen är dock skev och kampsportsvärlden är ett lysande exempel på det.
Undertecknad hade hellre fokuserat helhjärtat på den svenska MMA-scenen och stora internationella matcher mellan toppatleter, än att täcka Misfits Boxing eller skriva om idiotiska ”matcher” mellan namn som Eddie Hall och Neffati-bröderna. Så länge fler personer är intresserade av att läsa om nämnda event ser min verklighet dock annorlunda ut. Att Kimura ens kan vara på plats för samtliga svenska galor och lyfta genuina talanger och framtidsnamn kan vi tacka influencerboxningen för.
På samma vis behöver svenska proffsfajters se till helheten. Det spelar ingen roll att utövarnas prestationer inne i buren borde räcka för att väcka fansens intresse. Det har inte fungerat och för att fler toppatleter ute i landet ska kunna få skäligt betalt för deras hårda arbete behövs en förändring inom kort.
Åsikter som uttrycks i artikeln är skribentens egna.