Pay-Per-View köpen för titelmatchen i tungvikt mellan Tyson Fury och Deontay Wilder rapporteras ha sålts i över 800 000. Detta gör den till den mest framgångsrika matchen sedan Mike Tyson vs. Lennox Lewis i 2002.
Att det finns pengar i tungviktsboxning är ett välkänt faktum. Atleter som träder in i ringen på toppnivå vandrar ut som mångmiljonärer, och de promotions som hänger sig åt kampsporten drar in fasliga summor vid stora matcher. Så tycks även vara fallet med Tyson Fury (30-0-1, 21 KOs) vs. Deontay Wilder (42-1-1, 41 KOs) 2 som ägde rum för en veckor sedan. Returmatchen var mycket omtalad, och förväntansfulla fans köpte Pay-Per-Views till ett antal som övertrasserade 800 000 inköp. Och det är enbart köpen inom USA. Hur många som såldes över världen är inte ett fastställt nummer än, men siffran förväntas gå över en miljon.
Sources: The rematch between Deontay Wilder and Tyson Fury generated in the neighborhood of approxmately 800,000 to 850,000 pay-per-view buys in North America. Best performance – by far – for a heavyweight title fight since Tyson-Lewis in 2002. Wilder-Fury 1 sold around 325K buys
— Mike Coppinger (@MikeCoppinger) February 27, 2020
Största PPVn i tungvikt på länge
Furys och Wilders första möte sålde i jämförelse enbart ca. 325 000 PPVs. Att den matchen blev oavgjord tycks ha haft ekonomiska fördelar, inte minst för promotorn. Med över 800 000 inköp får man gå långt tillbaka i historien för att hitta ett exempel på en tungviktsmatch som genererade liknande siffror. Den åttonde juni 2002 försvarade Lennox Lewis (41-2-1, 32 KOs) sina bälten i en match mot forne mästaren ”Iron” Mike Tyson (50-6, 44 KOs) i Memphis, Tennessee. Den fighten sålde upp mot två miljoner PPVs, och är med på listan över de mest framgångsrika matcherna genom historien. Om än Fury vs. Wilder 2 inte kommer uppnå sådana siffror, får titelmatchen de två emellan anses vara en succé, ur ett sportsligt som ekonomiskt perspektiv.