Nyheter

UFC:s ägare köper stort streamingbolag

Dana White presskonferens

Knappt två år efter uppköpet av UFC har Endeavor (förr WME-IMG) slutfört ytterligare ett stort förvärv – och det skulle i sin tur kunna ha stor påverkan på just UFC.

Endeavor uppgav i veckan att de köpt streamingföretaget NeuLion för 250 miljoner dollar, närmare 2.1 miljarder svenska kronor. Om namnet låter bekant, kan det vara för att NeuLion är samma företag som ansvarade för streamingen av boxningsmatchen mellan Floyd Mayweather och Conor McGregor förra sommaren. Ett event där just utsändningen hade en del kvalitetsproblem på flera håll i världen.

Nu var förvisso det arrangemanget inte någon jungfruresa inom sportutsändning för NeuLion, utan de har varit en av UFC:s främsta streamingpartners i ett par år, och det huvudsakligen framgångsrikt. Bland andra events kan nämnas jubileumsgalan UFC 200 – det första PPV-eventet som livestreamades i 4K – och ”äntligen i New York!”-galan UFC 205. NeuLion har därtill under en längre tid ansvarat för streaming av exempelvis NFL och NBA. Det är alltså ingen liten spelare vi talar om – och detta på en ständigt växande marknad.

Så vad innebär detta för UFC?

Delvis har det såklart med att göra hur förhandlingar för nya TV-avtal utfaller. Det har tidigare ryktats om att Endeavor räknat med att kunna höja priset på rättigheterna rejält vid omförhandling – något som också bidrog till den svindlande köpesumman på 4 miljarder dollar vid övertagandet av själva UFC – men att just det verkar gå sådär.

Enligt det amerikanska nöjesmagasinet Variety, är det åtminstone under övervägande för Endeavor att helt skippa TV-avtal, åtminstone för den nordamerikanska marknaden, om de inte får tillräckligt bra betalt. Det är helt enkelt inte omöjligt att UFC med egen ensamrätt kommer att sälja PPV själva direkt till tittarna, och det alltså genom sin egenägda streamingtjänst.

Frågan är dock om UFC/Endeavor kan växa och tjäna så mycket på att enbart visa galor via en direkt-till-slutkund-lösning att det är värt att avstå den spridning och garanterade inkomst som exempelvis ett avtal med Fox Sports, eller annat traditionellt TV-bolag, ändå inbringar?

Tittar man på de snabbt ändrande mediekonsumtionsvanorna idag så är det å ena sidan svårt att inte ge Endeavor rätt – samtidigt som såklart ingen med säkerhet vet hur marknaden eller tekniken ser ut om fem eller tio år. Endeavors beslut att punga ut över två miljarder svenska kronor för NeuLion pekar såklart mot att deras analys är att livestreaming av sport kommer vara ett viktigt kommersiellt ben att stå på, förr eller senare.

I Sverige har Viaplay sändningsrättigheter för UFC åtminstone till 2019 års utgång, oavsett vad som händer med de nordamerikanska TV-avtalen.

Föregående artikel

Josh Barnetts avstängning hävs – får ändå inte tävla på ett halvår

Nästa artikel

Frankie Edgar vs. Cub Swanson 2 är den sämsta matchningen någonsin

Skriven av

Tim

Relaterade Artiklar

Sök