En sport som växer allt starkare i popularitet är MMA. Den stora frågan är dock hur tusan kunde den bli så populär så pass snabbt?
Visst, man kan härleda MMA ända tillbaka till antiken, men då under ett annat namn, men framförallt fanns det inte med när organiserad sport som fenomen blev en allt större del i människors vardag från slutet av 1800-talet och under 1900-talet. På kampsportssidan blev nog proffsboxningen den stora publika sporten, men flertalet stora uppgörelser och massor av profiler främst under andra halvan av 1900-talet.
Först på 1990-talet gjorde MMA entré på den stora sportscenen och har sedan dess växt kraftigt, då det verkar finnas något i just den kampsporten som folk älskar, inte minst de som ägnar sig åt betting. Idag är MMA mer populär än klassiska idrottsfenomen som NHL och NASCAR, åtminstone i åldern 18–34 år.
Regleringar
En av de stora svårigheterna inledningsvis var att MMA ansågs vara en alldeles för våldsam och oreglerad verksamhet att det inte ens fick sändas på tv, såsom pay-per-view. Republikanen och tidigare presidentkandidaten John McCain lobbade stenhårt för att hindra sportens insteg i tv. Utan exponering i tv var det i princip omöjligt att växa i popularitet, särskilt eftersom MMA hade en stark underground-stämpel.
Sporten tog därmed själv initiativet att ta klivet upp ur källaren till den större allmänheten, då man till exempel började dela in tävlandet i viktklasser samt införde regler som normaliserade fighting till viss del. Onekligen viktiga åtgärder som också blev början till lyftet i popularitet.
Nya betting-favoriten
Boxning var ju länge den stor kampsportfavoriten för bookmakers i Las Vegas och bettingvärlden som sådan, men det är en roll som ganska snart togs över alltmer av MMA, som är en perfekt sport för betting. Lägg till att bettingvärlden utvecklats i och med internets framväxt, där Vegas-bookmaking numera får anses vara en vadslagningens motsvarighet till en veteranbil.
Stor i spelvärlden
Dessutom funkar sporten alldeles utmärkt som fantasy-spel, vilket skapar en helig treenighet mellan internet, betting och spel. En treenighet som numer alltid borgar för stor succé ute hos allmänheten och därmed stiger också det kommersiella värdet för sporten. Redan nu kan man konstatera att fightingspel släpps mer frekvent än för bara några år sedan och spelutvecklarna jobbar konstant med nya innovativa koncept. Ett bolag som varit snabba på bollen och anammat till trenden är spelbolaget MRG Group som genom framgångsrika partnerskap med relevanta spelutvecklare sett till att anpassa sina spelutbud efter den ökande efterfrågan på dessa nischade spel.
The Ultimate Fighting Championship och social media
1993 startade man upp The Ultimate Fighting Championship (UFC), vilket verkligen satte sporten på kartan. Hand i hand med internets utveckling växte UFC i popularitet. Dessutom fick sporten allt större genomslag i sociala medier, där inte minst utövarna själva syntes och verkade för MMA:s växande popularitet.
Det finns fler skäl till MMA:s starka framväxt, men i grund och botten handlar det nog om människans eviga fascination av fighting, särskilt när mycket står på spel och de största och mest fruktade profilerna står och stångas mot varandra, gärna i form av ordkrig och psykningar före fighterna. Lägg därtill en värld av fantasy och andra spel samt bettingbolagen som spinner sina odds via medierna som älskar att skriva om profiler, så är det ingen slump att denna tidigare så utskällda underground-verksamhet växt – och växer – i popularitet.