Det lägsta budet om att få sponsra mega-fighten mellan Floyd Mayweather och Manny Pacquiao var uppenbarligen 1 miljon dollar. Vid den tidpunkten som de båda fighters till slut drabbade samman hade öl-jätten Tecate betalat 5,6 miljoner dollar för att få synas i ringen då de slog Coronas bud på 5,2 miljoner dollar.
Det återstår att se om Mayweathers (49-0 boxning) gigantiska föreställning mot UFC-mästaren Conor McGregor (21-3 MMA, 9-1 UFC) kommer att kräva en liknande summa även om det denna gång inte fightas om en titel.
Parterna verkar dock oerhört optimistiska om att lyckas toppa rekorden. McGregors manager Audie Attar berättade för MMAjunkie vid den sista pressföreställningen i London att han förväntar sig kunna annonsera riktigt stora sponsoravtal inom kort. Dock är det en del arbete kvar tills dess.
Det är en relativt liten fysisk yta (boxnings ringen med närmaste omgivning samt matchställ m.m.) som sponsorerna konkurrerar om och tiden som avtalen ska genomarbetas är begränsad då matchen arrangeras om lite mer än en månad den 26:e augusti. Om galan drar in den publik som förväntas betyder det att tiotals miljoner människor kommer att se matchen. Tittarantalet för pressturnén indikerar en intäkts-succé utan dess like.
Conor McGregors har denna gång en större roll än i UFC-sammanahang
När Conor McGregor fightades inom UFC var han bunden till att bära matchställ och träningskläder (i media sammanhang) med organisationens sponsor Reebok. Men enligt managern Attar är UFC-mästaren en ”free agent” gällande nya sponsoravtal efter att hans avtal med Reebok nyligen löpt ut. I sina uttalanden till MMAjunkie menade Attar att avtalen med Reebok gav McGregor oerhörda summor, dock förväntar han sig ännu större summor den här gången.
I think yes, they have been (the most lucrative deals we’ve ever done), and that goes hand and hand with the fight we’re a part of that he’s not only a fighter in, but a promoter in that I also negotiated.
Attar syftar i sitt svar på att, till skillnad mot tidigare fighter, så agerar McGregor denna gång inte bara som tävlande fighter utan även som promoter. Hans företag McGregor Sports Entertainment fick dela flaggor och skyltar med Mayweather Promotions vid den lukrativa pressturnén förra veckan. Som ägare av sitt promotion-företag så drar Conor McGregor ett tungt lass för att göra evenemanget till en kassasuccé. Men detta betyder även att han kommer att ro hem ännu större intäkter än i UFC-sammanhang.